CZ | EN | PL

+420 605 131 101  |  +420 733 188 933

Co je EGR ventil?


EGR ventil je součástka automobilu, jejíž hlavním úkolem je snižování emisí výfukových plynů motorů. Principem EGR ventilu je vedení části výfukových plynů zpět do motoru.
Číst více..


Další témata ...

Patriot EU - zabezpečení vozidel


Nová dimenze zabezpečení vozidel. Unikátní zabezpečení vašeho vozu GSM/GPS komunikační modul s celoevropským pokrytím.
Číst více..


Další novinky a nabídky ...

Autoklimatizace. Funkce a údržba.

zpět
20.01.2014 / 6:42

Klimatizace je v dnešní době nedílnou součástí automobilu, proto je důležité se o ni řádně starat. V letních měsících Vám příjemně ochladí vzduch, který vhání do kabiny pro komfortnější jízdu. V zimě naopak pomáhá při rychlejším odmlžování čelního skla. 

Klimatizace dělíme na manuální a automatické. Automatické dále na jednozónové a dvouzónové. Manuální klimatizace vhání do kabiny studený vzduch, přičemž na posádce vozu je nastavení regulace popřípadě smíchání studeného a teplého vzduchu. Automatická klimatizace se postará o vše sama, stačí jen zadat požadovanou teplotu.

Chladicím médiem v klimatizaci je plyn. Od roku 1995 se smí v automobilech používat medium s názvem R134a. Tento plyn je směsí fluoru, vodíku a uhlíku. Tato látka je v plynném skupenství neviditelná a v kapalném je bezbarvá jako voda. Většina výrobců uvádí, že akceptovatelný únik chladiva je v průměru 15-25 % za rok.

Klimatizace funguje na jednoduchém principu jako například chlazení ledničky u vás doma. Aby se kabina ochladila, musí z ní být odebráno teplo. K tomu slouží chladící okruh, který se skládá z kompresoru, kondenzátoru, výparníku, vysoušeče a expanzního ventilu.

Údržba a servis klimatizace by měla proběhnou jednou ročně a to pomocí speciálního zařízení. Automatický plnící stroj BOSCH ACS 650 nejprve odsaje zbývající chladivo, starý kompresorový olej a UV látku. Potom celý systém odvzdušní a tím ho zbaví vlhkosti. Po odvzdušnění přichází test vakua, při kterém zjišťuje možné netěsnosti v systému. Nakonec je do systému dodán nový kompresorový olej, UV látka a množství chladiva předepsané výrobcem vozu.

Jednou za dva roky doporučujeme výměnu vysoušeče, což je takový filtr klimatizačního systému. V případě jeho nefunkčnosti může dojít až k zadření kompresoru.

Dezinfekce klimatizace je velmi důležitá, protože klimatizace je ideálním prostředím pro bakterie, plísně a další mikroorganismy. Tyto viry a plísně se usazují na výparníku klimatizace a s příchodem léta začínají bujet. Při puštění klimatizace jsou potom vháněny do kabiny automobilu, kde je posádka dýchá. Toto může vést až k alergickým či astmatickým reakcím. Abyste předešli možným zdravotním rizikům, doporučujeme jednou až dvakrát ročně dezinfekci klimatizace.

Způsoby dezinfekce klimatizace:

1.     Dezinfekce automobilu pomocí ultrazvukového generátoru – provádí se pomocí vysoce koncentrovaného roztoku na organické bázi. Roztok je prostřednictvím ultrazvukového generátoru od firmy WEACO postupně rozprášen do klimatizačního systému. Při tomto postupu vzniká mlhovina, která odstraní veškeré pyly, roztoče, plísně, bakterie i zdroje zápachu, a to i v kabině automobilu. Ze všech možností je tato nejúčinnější.

2.     Dezinfekce automobilu pomocí ozónového generátoru – ozonový generátor vytváří v kabině vozu ozon, který ničí všechny bakterie a plísně. Odstraňuje i veškeré zápachy organického i neorganického původu.

3.     Dezinfekce automobilu pomocí spreje – tato metoda je nejlevnější, ale také nejméně účinná

V neposlední řadě nesmíme zapomenout na kabinový filtr. Jedná se o papírovou vložku, která filtruje nečistoty ze vzduchu, který dýcháme v kabině vozu. A to i když je klimatizace vypnutá. Kvalitní kabinový filtr chrání posádku vozu proti pylům, prachu, sazím a dalším nečistotám z ovzduší. Kabinový filtr by se měl měnit každých 15 000 km nebo jednou ročně.

V našem servisu se zabýváme kontrolou, plněním a dezinfekcí všech druhů klimatizací již několik let. Pokud Vám klimatizace nefunguje – jsme schopni odhalit až 99 % možných závad přes zadřenou spojku kompresoru až po přerušenou elektroinstalaci. Nejčastěji řešíme poškozené hadice klimatizace, ucpané vysoušeče, výměny či opravy kompresorů. Na našem kontě máme více než 1000 spokojených zákazníků.

Pokud Vám chladivo unikne během roku o více než 25 %, může to znamenat netěsnost v klimatizačním systému. 

Netěsnost ve Vašem klimatizačním systému jsme schopni odhalit třemi způsoby:

1.     Pomocí speciálního plnícího přístroje BOSCH ACS  650, který během plnění provede test vakua v systému. Tato metoda je schopna zachytit jen větší netěsnosti.

2.     Pomocí UV látky, která je do systému vpuštěna při plnění klimatizace. Během týdne používání se na systému objeví fosforová barva, která uniká spolu s chladivem. Na základě toho jsme schopni identifikovat místo netěsnosti.

3.     Pomocí dusíku – bomba s dusíkem je připojena na nízkotlakovou větev klimatizace. Posléze je dosaženo tlaku max. 15 bar, což simuluje provozní podmínky. Tato metoda je nejpřesnější.